Dag 5, Det här tror jag på

Jag tror inte på gud. Jag tror inte att han skapade människan genom att ta ett revben från honom och göra det till en människa. Jag vet inte riktigt vad jag tror på.

Jag tror att det finns någon eller något som har gjort allt detta. Jag menar, allting, våran värld, människorna, djuren, växterna, rymden, universum - det kan inte ha blivit till helt slumpmässigt. Allting är för invecklat och för komplicerat för att bara ha kunnat växa fram helt random.

Jag tror inte riktigt att man någon gång kommer att få reda på vad det var som skapade allting. Inte ens när man dör. För att det är troligtvis för konstigt för att man ska fatta. Jag kan inte ens tänka mig vad det var som skapade universum. Ibland tänker jag på det, men jag blir bara trött och förvirrad av att tänka på det. Eller vad som händer efter att man dör. Jag har ingen aning.
Jag är rädd för att dö, men det hjälper inte att vara rädd. Jag kommer att dö ändå.
Men jag ändå att man har något slags liv efter man dör. Jag vill inte tro att man bara försvinner. Att ens själ inte lever kvar, att man bara ... inte finns längre. För jag är rädd för det.

Men det verkar inte trovärdigt, att man går från jättelevande till bara helt borta.
Jag kan inte tänka mig att jag inte kommer finnas till på något sätt. Jag vill inte att det ska vara så heller.
Så därför tror jag att man har något slags liv efter döden. Att man återföds, eftersom kroppen inte orkar leva längre, så föds man i en ny kropp.

Det är vad jag tror.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0